Phishing- Co to je? Nekalé „lovení“ citlivých dat na internetu, které dokáže oběti pěkně zavařit. Co to ale konkrétně je a jak ho poznat? V oblasti kyberzločinnosti není phishing žádnou žhavou novinkou. V posledních měsících se s ním ale setkáváme častěji, než by bylo zdrávo. Potýkají se s ním vládní instituce, firmy i jednotlivci. Troufáme si tvrdit, že jste se s phishingem ve více či méně propracované podobě již setkali. Vezměme to ale od začátku…
Phishing zpravidla obsahuje tři charakteristické složky:
1) Kyberútočník se vydává za někoho, komu důvěřujete. Bere na sebe identitu důvěryhodné autority – banky, orgánu veřejné správy, telefonního operátora aj.
2) Oslovuje vás s naléhavou prosbou či urgencí, popřípadě ve vás probouzí zvědavost. Například se může jednat o e-mail od kurýrní služby, který vám sděluje, že je nezbytné se ihned přihlásit do systému a doplnit údaje o adrese, jinak vám nebude moct být doručen balíček. Zvědavost podněcují zase různé soutěže, respektive sdělení o úžasné výhře.
3) Útočník se přímo či nepřímo chce dostat k vašim citlivým datům. Nemusí se jednat o přímou žádost o údaje z vaší kreditní karty, stačí odkaz na přihlášení do systému, který je až k nerozeznání od přihlašovacího rozhraní vašeho online bankovnictví.
Pojďme do praxe. Asi nejtypičtější phishingový útok vypadá tak, že vám přijde e-mail, který na první pohled vypadá nevinně. Jedná se například o sdělení z banky (platební aplikace, e-shopu, streamovací služby aj.), že je potřeba si aktualizovat přihlašovací údaje, protože se někdo pokusil dostat na váš účet a vaše data jsou v ohrožení. A e-mail obsahuje samozřejmě i link, přes který si můžete přihlašovací údaje hned změnit. Pozor. V dnešní době se ocitáme v situaci, kdy není bezpečné klikat takřka na žádný podobný odkaz v e-mailu. I v případě, že by byl e-mail pravý, je lepší si web odesílatele načíst ve vedlejším okně a přihlásit se klasickým způsobem.
Pokud byste naletěli, otevřeli odkaz v e-mailu a vyplnili svá citlivá data, hrozilo by reálné riziko, že jste naletěli kyberútočníkovi. Kyberzločinci se takto snaží nejčastěji získat kombinace přihlašovacích hesel a e-mailů, čísla kreditních karet a další zneužitelné údaje. Máte pocit, že poznáte, když jde o phishing? Co to je, už sice víte. Existuje ale více typů phishingových útoků a věřte, že vás některé opravdu zaskočí.
Pryč jsou doby, kdy jsme se mohli zasmát e-mailům od falešných boháčů, kteří nám slibovali jmění, e-mailům o milionových výhrách a podobných na první pohled velmi nepovedených pokusech z nás vymámit číslo karty. Dnes díky překladačům založeným na umělé inteligenci si i kyberútočníci z druhého konce světa hravě poradí s perličkami českého jazyka a vytvoří obstojný phishingový e-mail.
O tom, jak poznat phishing a jak si s ním poradit si řekneme v dalším článku o phishingu. Na závěr si ale dovolíme pár rad, jak se před phishingem chránit. Základní kámen vaší kybernetické ochrany je prevence – informovanost, bezpečná hesla (v soukromí i v práci), dvoufaktorová autentizace při přihlašování do aplikací. Pokud jste ve firmě osobou, která o kyberzabezpečení rozhoduje, dbejte i na proškolení celého týmu. Kvalitní kyberzabezpečení není otázka jednotlivce, ale každého ve firmě. I jedno heslo typu 12345 a neopatrné počínání na internetu může znamenat obrovskou mezeru v zabezpečení citlivých firemních dat.
V ZCOMu si zakládáme na dvoufaktorovém ověření. To znamená, že vám k přihlášení nestačí jen oldschool kombinace e-mail + heslo, ale je potřeba přihlášení potvrdit například autentizací ve vašem telefonu, vepsáním kódu, který vám byl zaslán do SMS zprávy, otiskem prstu nebo jinak. Naše bezpečné úložiště dat umožňuje nastavit pro různé uživatele různá přístupová práva, zřídit dočasné přístupy k omezené části dat například pro externisty, dodavatele, nebo zákazníky. Víme, že únik dat umí opravdu bolet – ať už se vám to stane v osobním životě, nebo ve firmě, není to legrace. Děláme proto vše, co je v našich IT silách, abychom vás před kyberútoky chránili.